Waardecreatie(f)

Er zijn weinig serie ondernemers die ook echt succesvol in de serie zijn. Recent mocht ik er een voor publiek interviewen om zijn lessons’ learned op te tekenen. Een bevlogen edoch rustige man. Inmiddels ondernemend in diverse rollen: ondernemer, ceo, commissaris en business angel. Altijd mee-investerend; he puts his money where his mouth is. Innemend én gepassioneerd. Inspirerend en verbindend, maar hij zet wel de agenda. Geen misverstand daarover. Wijs doserend in het doceren van z’n wijsheid. Humor. Team-man. Chemie. Ziet ondernemen als een reis naar ‘de Matterhorn’ waar de reisgenoten, liefst vertrouwelingen, ook vooral lol moeten hebben. Iemand die deelt. Die liever de nieren proeft dan het spreadsheet controleert. Niet aarzelt grenzen aan te geven, confronteert zodra het moet; duidelijkheid voor alles. Duidelijkheid over richting, over verwachtingen en feedback, uiteraard 360o. Leiderschap gedefinieerd als voorbeeldgedrag. Maar bovenal een mens met een jaloersmakend business instinct. Timing, voorwaartse-/achterwaartse integratie, schaal, groei, verdienmodellen, digitale transformatie of steekhoudende disruptie. Altijd en overal op zoek naar waardecreatie. Zelf zegt hij ‘het gaat niet om weten, status, positie en hiërarchie. Het gaat om de reis die je met anderen maakt”.

In de discussie aan tafel zoeken we naar de verschillen en overeenkomsten tussen ondernemerschap en leiderschap. We vinden ze niet echt in termen van rolopvatting. Zorg voor je mensen, duidelijkheid, voorbeeldgedrag, grenzen stellen, onafhankelijk de rust bewaren, never waste a good crisis, hou je vijanden dichtbij, organiseer je tegenspraak, forward thinking, teammanagement, digitale transitie,… het zijn werkwoorden van alledag, van elke dag!

Wel zien we grote verschillen in eigenaarschap en context. Een ondernemer heeft ‘skin in the game’. Dat maakt alles anders. En de context is anders. In corporates is ondernemerschap een stuk lastiger. Daar gaat het spel over macht en positie en wordt er vaak voor je gekozen. ‘Comply or explain’ is niet alleen de governance-spelregel, het vertegenwoordigt ook de interne cultuur. Terwijl bij ondernemingen de visie en waarde voor klanten voorop staat. ‘Buy and build en transformatie’ klinkt als een impactvollere strategie dan ‘klanttevredenheid met innovatieve experimenten’.

Bij ondernemingen staat de leider meer (zelf) in de wind. De directe klappen van de zweep, effecten van je handelen maken je kwetsbaar. Alert. Continu op zoek naar waarde voor alle stakeholders. Creatief. Waardecreatie(f).

De belangrijkste les van de ondernemer aan tafel wordt eensluidend beaamd. Er zijn twee soorten problemen; problemen die je meteen moet aanpakken, zo mogelijk in de kiem moet smoren. Elke dag wachten creëert meer schade en spijt. En er zijn problemen die tijd nodig hebben om op te lossen. Omdat de oplossing in de tijd van de tijd zichtbaar wordt. De wijsheid van de ondernemer/leider is het verschil tussen die twee aan te voelen.

Het laatste woord is aan de ondernemer zelf. “Mensen worden lui van een topsalaris, ga in de wind staan!”